Monday, June 1, 2009

الگوی زیست مسلمانی

شاید به جرأت بتوان ادعا کرد که در میان ملی‌گراها، توده‌ای‌ها، چریک‌های مارکسیست، لیبرال‌های مذهبی، مارکسیست‌های اسلامی و دیگر طیف‌های فکری‌ای که سی سال پیش با خیل کثیر میلیونی توده‌ها همراه شدند و رهبری آقای خمینی را پذیرفتند تا "شاه برود"، تعداد آنهایی که کتاب "حکومت اسلامی" آقای خمینی را خوانده بودند، به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسید.

همه فعالان و مبارزان ضد شاه آن تصویری از آقای خمینی را برای خود و دیگران نقش می‌کردند که دوست داشتند؛ تصویر یک سیّد روحانی کهنسال با ریش‌های سفید و قلبی رئوف که پس از فتح تهران، به تقلید از رفتار جدش محمد ابن عبدالله در فتح مکّه، همه را عفو می‌کند، مردم هیجان‌زده را به آرامش می‌خواند، و بعد در مقام مرجع عالیقدر شیعیان به قم می‌رود و کار جمهور را به جمهور وا می‌گذارد.

از این روی، آنچه در تدوین قانون اساسی اتفاق افتاد که نهایتاً منجر به گنجانده شدن اصلی به نام "ولایت فقیه" در این قانون شد، بسیاری را غافلگیر و بهت‌زده کرد. و این بهت و غافلگیریِ ایشان از آن بود که مانیفست آقای خمینی را نخوانده بودند.

این چند خط مقدمه ای بود تا به مسأله روز بپردازم.

"جمعیت توحید و تعاون" تشکلی است که دبیر آن سید علیرضا بهشتی است؛ و سید علیرضا بهشتی مشاور عالی میرحسین موسوی. فرشاد مؤمنی دیگر عضو این جمعیت مشاور اقتصادی موسوی و مسئول تدوین برنامه اقتصادی او است. کوته سخن این که "جمعیت توحید و تعاون" مجمع همفکران میرحسین موسوی است.

در سال 87 این جمعیت جزوه‌ای را منتشر کردند با عنوان "الگوی زیست مسلمانی" و نشست ملی‌ای را هم در تبیین آن برگزار نمودند. به بیان سید علیرضا بهشتی در مصاحبه با وبگاه کلمه منسوب به موسوی "بيش از هر كس ديگري نوع تفكر و دغدغه ایشان [موسوی] به اين متن نزديك است".

این "الگوی زیست مسلمانی" چیست که بیش از هر کسی گویای تفکر و دغدغه موسوی است؟ آنچه که مهم است آن است که "الگوی زیست مسلمانی" جزوه‌ای است که نشان می‌دهد میرحسین موسوی که بیست سال سکوت کرده است، امروز در چه فضای فکری‌ای نفس می‌کشد.

نسخه‌‌ای که از این جزوه در اختیار دارم ویرایش دوم، مرور دوم، به تاریخ مهر ماه 87 است و مشتمل بر 165 صفحه.

شایسته است دوستان پرشور و حرارتی که قصد دارند در 22 خرداد آرای خود را با نام میرحسین موسوی به صندوق بیندازند، تا پیش از 22 خرداد لااقل یکی دو پاراگراف از "الگوی زیست مسلمانی" را بخوانند تا ارزیابی کنند که تا چه میزان فضای فکری کاندیدای منتخبشان با فضای فکری خود آنها همخوانی دارد.

انتخاب آگاهانه انسان لازمه حاکمیت او بر سرنوشت خویش است.


به علاوه، دو گزارش از "الگوی زیست مسلمانی" را می توانید در اینجا و اینجا بخوانید.

3 comments:

  1. آدرسی که برای دریافت الگوی زیست مسلمانی دادین خرابه. از اینجا می‌شه دانلود کرد
    http://www.4shared.com/get/93229043/c838aa9c/musavi.html

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. lotfan een jozveye zeest mosalmani ra upload konid dobareh. mamnoon, email e man hast alirez_dot_com@yahoo.com

    ReplyDelete