Wednesday, June 10, 2009

جدی‌ترین تهدید برایِ آزادی و بهروزیِ مردمانِ ایران

سانتریفیوژ‌ها هر روز مشغول کار اند، و ذخیره اورانیوم هر روز رو به افزایش. در فردایِ انتخاباتِ دهم، در صورت ادامه‌یِ فعالیتِ سانتریفیوژها، فارغ از هر تغییری که در لحنِ دیپلماسی هسته‌ای ایران صورت گیرد، سرنوشت هسته‌ای ایران تغییری نخواهد کرد. چرا که در هر صورت اسرائیل پیش از آن که ذخیره‌یِ اورانیومِ ایران به آستانه‌یِ خطرناکِ ساخت بمب اتم برسد، تأسیسات هسته‌ای ایران را خواهد زد.

پیامدِ این حمله برای اسرائیل واکنشِ ایران خواهد بود با پرتاب موشک و شوراندن حزب الله و برای مردمِ ایران حاکم شدن فضایِ کور و سیاه بیگانه‌ستیزی و نظامی‌گری خواهد بود و به محاق رفتن آزادی‌خواهی و توسعه‌گرایی.

این نتیجه پیامدِ طبیعی و ناگزیرِ ادامه‌یِ روندِ مسأله‌یِ هسته‌ای ایران است به سیاقِ کنونی. و این روند همان روندی است که «میرحسین موسوی» اراده‌ای در جهتِ تغییرِ آن ندارد. او دستاوردهایِ هسته‌ایِ ایران را صرف نظر از همه‌یِ هزینه‌هایِ گزافِ آن تا به امروز دستاوردهایی انقلابی می‌داند.

در جریانِ مبارزات انتخاباتی، تنها سیاستمداری که نشان داد که ضرورت تغییرِ جهت در سیاست‌هایِ هسته‌ای را درک کرده است، «غلامحسین کرباسچی» بود که سخن از عدمِ تأکید بر چرخه‌یِ سوخت هسته‌ای در صورتِ پیروزی زد، و در گفتگویِ ویدئویی‌اش با مهدی کروبی از ضرورتِ شجاعتِ سیاسیون ایرانی سخن گفت و نوشیدنِ یک «جامِ زهر» دیگر برای حفظ منافعِ مردم؛ و در این گفته منظورش چیزی نبود، جز رها ساختنِ غنی‌سازیِ اورانیوم، که خود لازمه‌یِ عادی‌سازیِ روابط با ایالاتِ متحده نیز هست.

البته تصمیم‌گیری در خصوصِ مسأله‌ای در سطحِ مسأله‌یِ هسته‌ای، در حوزه‌یِ اختیاراتِ رئیسِ جمهور نیست، اما رئیسِ جمهور و دیگر ارکانِ دولت در این تصمیم‌گیری فاقدِ توانِ تأثیرگذاری هم نیستند. چرا که سیاستِ هسته‌ایِِ نظام با تصمیم‌گیری‌ای شورایی در سطحِ عالی حکومت تعیین شده و می‌شود.

از این رو تنها زمانی می‌توان بر تصمیمِ نهایی نظام در خصوصِ مسأله‌یِ هسته‌ای تأثیرِ مثبتی در جهتِ تغییرِ روندِ جاری گذاشت، که بتوان کسانی را به شورایِ عالیِ حاکمان فرستاد که به چنین تغییرِ جهتی باور و بدان تأکید داشته باشند. و این مهم محقق نمی‌شود با برگزیدنِ «میرحسین موسوی» به ریاستِ جمهوری که نه به چنین تغییرِ جهتی تأکید دارد و نه حتی بدان باورمند است.

در چهار سالِ آینده، ادامه‌یِ سیاستِ هسته‌ای با روندِ کنونی جدی‌ترین تهدید برایِ آزادی و بهروزیِ مردمانِ ایران است.

No comments:

Post a Comment