Sunday, May 31, 2009

کامیار جان، عزیزم، مهندس

این پُست در پاسخ به دوستم کامیار در فیسبوک نوشته شده است. به همان ترتیب اینجا منتشر می شود

کامیار جان، عزیزم، مهندس، اگر می گفتی که بنا به دلایلی موسوی را بر کروبی ارجح می دونی، مثلاً برنامه موسوی را برای اداراه کشور، یا هزینه کردن درآمد نفتی مناسب تر می دونی، یا روحیه لطیف و هنرمندانه اونو امتیاز بزرگی تلقی می کنی، یا کت و شلوار موسوی رو بهتر از عبا عمامه کروبی می دونی، یا هر دلیل و علت دیگه، اون وقت من می گفتم من و کامیار با هم اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داریم.

اما وقتی اینا رو نمی گی، و حرف از اتحاد می زنی، من می گم که داداش کامیار من داره مغالطه می کنه؛ مغالطه ی منطقی، همونی که من اسمش رو گذاشتم مغالطه ی سبز. تو پست دوم تو greenfallacy.blogspot.com در ردّ این مغالطه چند خطی نوشتم. اما اگه استدلال کلامی برای ذهن ریاضی و مهندسی تو قابل درک نیست، برات استدلال ریاضی می کنم.

فرض کن قبل از این که یک هوادار کروبی مثل من بخواد با یک هوادار موسوی محاجّه کنه، تعداد آرای احمدی نژاد الف، موسوی میم، کروبی کاف، و رضایی ر باشه. جمع کل آرا در این وضعیت میشه الف+میم+کاف+ر در این وضعیت نسبت آرای احمدی نژاد از کل آرا هست الف تقسیم بر همین جمع آرا. حالا فرض کن که بر اثر تلاش این هوادار کروبی یک نفر از هواداران موسوی تصمیم بگیره که 22 خرداد به جای موسوی به کروبی رأی بده. بر اثر این تغییر در تصمیم ترکیب آرا میشه احمدی نژاد الف، موسوی میم منهای یک، کروبی کاف بعلاوه یک، و رضایی ر . در این وضعیت هم جمع کل آرا میشه الف+میم‌ منهای‌ یک+کاف ‌بعلاوه‌ یک+ر.

این جمع آرا باز مساوی همون جمع آرای قبلیه که طرف می خواست به موسوی رأی بده. در این وضعیت دوم هم نسبت آرای احمدی نژاد از کل آرا برابره با الف تقسیم بر همین جمع آرا، و مساویه با همون نسبت در وضعیت قبلی.

پس می بینی که شیفت کردن رای دهنده بین موسوی و کروبی نه نسبت آرای احمدی نژاد رو زیاد می کنه و نه کم. حتی اگه من و تو هر دومون به موسوی و کروبی رای ندیم و به رضایی رای بدیم، باز هم نسبت آرا احمدی نژاد نه کم میشه نه زیاد.

نسبت آرای احمدی نژاد از کل آرا تنها زمانی زیاد میشه که رای دهنده به موسوی، یا کروبی، یا رضایی از نامزد خودش شیفت کنه به احمدی نژاد و تعداد آرای مطلق احمدی نژاد (صورت کسر) رو زیاد کنه، یا این که در انتخابات شرکت نکنه و تعداد کل آرا (مخرج کسر) رو کم کنه. فقط در همین دو وضعیت رأی نسبی احمدی نژاد زیاد میشه، قربونت برم.

هواداران موسوی مردم رو می ترسونن که اگه به موسوی رأی ندین احمدی نژاد رئیس جمهور میشه. در حالی که اگه می خوان احمدی نژاد پیروز نشه، باست به مردم بگن که شرکت کنید تا مخرج کسر احمدی نژاد زیاد بشه، و به احمدی نژاد رأی ندین تا صورت کسرش زیاد نشه. همین.

داداشِ مهندسِ من، این مغالطه نیست که از این مقدمه که نمی خوایم احمدی نژاد پیروز بشه بپریم به این نتیجه که پس باید به شخصِ موسوی رأی بدیم؟

اگه می خوای کمکی کنی به این که احمدی نژاد پیروز نشه برو اونایی رو که می خوان به احمدی نژاد رأی بدن راضی کن که به غیر احمدی نژاد رأی بدن (تا صورت کسر احمدی نژاد کم بشه)، یا اونایی رو که نمی خوان رأی بدن راضی کن که بیان رأی بدن به هر کسی غیر احمدی نژاد (تا مخرج کسر احمدی نژاد زیاد بشه). موسوی هم یکی از همون غیراحمدی نژادهاست که می تونی براش از آرای خاموش رأی جمع کنی. ولی کسی که میگه بیاین رأی بدین و به کروبی هم رأی بدین، در جبهه ضد احمدی نژاد کنار تو قرار گرفته.

بگو موسوی تحصیلکرده است، بگو آخوند نیست، بگو دست زنشو می گیره میاد تو خیابون، بگو می خواد دولت فرهنگی تشکیل بده، بگو ریخت و پاش نمی کنه، هر چی از فضایل موسوی می تونی بگی بگو قربونت بروم. ولی دست از این "مغالطه ی اتحاد" بردار. داداش شهریارت کله شو می کوبونه تو دیوار، اون وقت از کله اش خون میاد ها. :دی



9 comments:

  1. 1.
    بنا به دلایل شخصی و سیاسی شخصا کروبی و جریان فکری همراهش را در جایگاه رییس جمهور نمی بینم، این شاید اختلاف نظر من و تو است که آن را در دلایل ظاهری یا برنامه های تبلیغاتی جستجو نمی کنم، در هر حال این مساله دیگری است که به بحث اول من ارتباط ندارد

    ReplyDelete
  2. 2.
    بیان من از اتحاد، که آنرا از روی کم لطفی "مغالطه سبز" خوانده ای، انتقادی است که به شیوه تبلیغاتی طرفداران کروبی دارم...قبلا گفته ام که شیوه تبلیغ سلبی طرفداران کروبی که به نظر من بیشتر شانتاژ تبلیغاتی است مخالفم، دموکراسی یک حرکت ایجابی است و همانطور که خودت گفته ای من با حرکت حداکثری توده های خاموش موافقم چون در صورت مشارکت حداکثری است که کفه ترازو به سمت دیگر وزن آرای ثابت مخالفان دموکراسی، که به نفع دولت کنونی است خواهد چرخید. اما دوست من چیزی که من از طرفداران کروبی در تبلیغات عمدتا روی اینترنت می بینم خالی کردن عرصه با خراب کردن کسانی است که به لحاظ جایگاه در همان کفه ای از ترازو نشسته اند که آقای کروبی قرار دارد. بیایید کمی رو راست باشیم و واقعیت را ببینیم، کروبی در انتخابات پیش رو با فاصله زیاد از رقبا جایگاهی بیشتر از سوم پیدا نخواهد کرد و اگر خوش بین باشیم، این فاصله خیلی زیاد نخواهد بود چه در غیر این صورت زندگی سیاسی کروبی و حلقه اطرافش بعد از دو انتخابات تقریبا تمام شده خواهد بود، در این حالت در دور دوم انتخابات که نیاز به حمایت همه طرفداران اصلاحات از یک نامزد است پیشنهاد شما چیست؟ نیاز به منطق ریاضی دبستانی نیست! آیا در آن صورت کسانی که شما با تخریب دیگر نامزد اصلاحات آنان را به کمپینگ انتخاباتی کروبی کشانده اید حاضر به مشارکت دوباره هستند؟ اگر فراموش نکرده اید انتخابات 4 سال پیش را به خاطرتان می آویم که در آن قبل از دور اول انتخابات موج تخریب هاشمی و فرزندانش از جانب دیگر کاندیدا ها شروع شد...نتیجه را می بینید. چه چیزی باعث شد در دور دوم به رغم حمایت دیگر کاندیدا ها از هاشمی خیلی ها دیگر از هاشمی حمایت نکنند؟

    ReplyDelete
  3. 3- به قول ابراهیم نبوی پیروزی موجی می خواهد و اوجی، ما سبز ها با زحمتی دو سه ساله و تلاش هر روزه این موج را ایجاد کردیم. تلاش ما وابسته به شخص نیست، وابسته به دکوراسیون انتخاباتی نیست، وابسته به قول های انتخاباتی هم نیست، یک جنبش است حرکت اصلاحات است همان حرکتی که حزب اعتماد ملی و جنبش هایی مثل تحکیم وحدت که امروز داعیه تغییر را دارند چهار سال پیش هم به جای حمایتش خرابش کردند و دودش در چشم همه مان رفت. من شعور سیاسی هواداران موسوی را بیشتر از کروبی می دانم، سبز ها می دانند که در سایه حضور حداکثری و با "با هم بودن" است که می توانند دوباره اصلاحات را زنده کنند و این کار را با تخریب همرزم هایشان انجام نمی دهد.

    ReplyDelete
  4. 4.
    کروبی، اطرافیانش و طرح هایی که از آنها سخن می گوید همه برای من قابل احترام اند و می پسندم شان، اما پیروزی اصلاحات و انتخابات را با نامزدی می بینم که از او حمایت می کنم، کسی که طلایه دار جنبش اصلاحات، خاتمی در کنار اوست، کسی که دیگران از قبل او اعتبار گرفتند و داعیه اصلاح طلبی سر دادند...تلاش کردیم حالا که با وجود در اکثریت بودن در موضع ضعف هستیم با هم باشیم، با هم باشیم تا موضع مان را هم قوی کنیم. بله وقتی می گویم اتحاد قلبا هم به آن باور دارم جون برای من این "جنبش" است که اهمیت دارد، دوست دارم که با موج پیش بروم چون پیروزی را از آن این موج سبز می بینم

    ReplyDelete
  5. 5.
    لطفا کله تو نکوبون تو دیوار، دوستت پویان پوست از کله من می کنه!:D

    ReplyDelete
  6. مرسی کامیار جان،
    رای دادن به موسوی تو دور اول تایید نظرات و برنامه های اونه. چیزی که من نمی پسندم و زیان بار هم می دونمشون. برای نفی احمدی‌نژاد هم کس دیگه هست که رای بدم.
    اگه موسوی دور اول بیش از 50 درصد آرا رو نیاورد تو دور دوم باید یه سری آرایی رو که در دور اول ایجاباً به کس دیگه ای داده شده رو جلب کنه. به نظر تو رای اونهایی که دور اول به موسوی و احمدی نژاد رای ندادن مفته؟ هیچ قیمتی نداره. معلومه که برای جلب اون آرا در دور دوم و رسوندن خودش به 50 درصد باید به هواداران کروبی امتیاز بده.

    ReplyDelete
  7. کاری که من و سایر هواداران کروبی می کنیم اینه که سعی کنیم اونقدر رایشو ببریم بالا که بره دور دوم. بعد اونقدر تلاش کنیم که دور دوم هم پیروز بشه. اما اگه به دور دوم هم نرفت تلاشهای ما عبث نیست. چون هر چقدر دور اول رای جمع کنیم قیمتمونو می بریم بالا. دور دوم البته که موسوی باست به ما امتیاز بده که در مقابل ما بهش رای بدیم. مفتی که نیست.
    تو اون فاصله یه هفته ای کروبی به نمایندگی از ما با موسوی به مذاکره میشینه و امتیاز می گیره. اگر موسوی امتیاز نده خوب رای ما هم مفت نیست بهش نمی دیم. هواداران کلینتون در رقابت بین اوباما و مک کین به اوباما رای دادن. ولی نه مفتی مفتی. کلینتون شد وزیر خارجه.

    ReplyDelete
  8. حرف تو اینه که شما هواداران کروبی که به دور دوم نمی رین و بعد باس به موسوی رای بدین تا شر احمدی نژاد هم از سر شما کم بشه هم از سر ما، اونقدر قیمت تونو بالا نبرین که ما مجبور بشیم دور دوم بهای زیادی بابت رای شما بپردازیم.
    البته خود شخص تو و سایر هواداران ساده و صمیمی موسوی با چنین برداشتی این حرفو نمی زنی، ولی سیاستمداران حرفه ای مجاهدین انقلاب و جبهه مشارکت که مغالطه سبز رو ترویج می کنن دقیقاً برای کاهش هزینه سیاسی دور دوم و مفتخوری این کار رو می کنن.

    ReplyDelete
  9. بنابراین روش من و امثال من هم از اون نظر که آبی به جوی احمدی نژاد نمیریزه مسئولانه است و هم از این نظر که متوجه ارتقا منافع و دیدگاههای منه منطقی و موجه،
    مباحثه لذت بخشی شد.

    ReplyDelete